The Numbers and the Ropes・数字とロープ

 


A story by This Idiot.

「それらの直線性」

好きな画家はジョットだ、と安部定は言うが、彼女の制作がフランスロマン主義派(特にテオドールジェリコー)とバロック美術に最も影響を受けているのは一目瞭然であった。この馬鹿でさえ分かる。

「メデューズ号の筏」を前にして、定はロープに魅了された。特に筏のマストを保持する二本のロープ、それらの直線性と、緩んでいる三本目のロープとの対照。これらを試さずにはいられなかった。

そしてまた、物語に出てくる数字にも興味をそそられた。

少なくとも百五十の哀れな魂が急ごしらえの筏で漂流し、救出までの十三日間でそのほとんどが死亡する。生き残った十五人も、ひどい飢餓と、厳しい脱水症状、奇妙な欲望や、止まらない血への渇き、渦巻く狂気に晒される。

狂暴な破壊に劇しく亢奮していた。数字とロープをどのように組み合わせるか。

しばらく頭を絞っていると、ヤギの糞のごとく「ぽとぽと…ぽと…ぽて」とアイデアが出てきた。

定は、それが時間とぶら下げの問題だと判断した。

三瀬峠近くの田舎に古い別荘を借りて、すでにかなり肌寒いのもお構いなしに、全ての窓と引き戸を開けた。

少しばかりのチョコレートと沢山の褒め言葉を受け取った後、(血は繋がっていない)叔母は文句なく指示通りにポーズをとることに同意した。

殆ど文句を言わず。


[Their Linearity]

Abe Sada says her favorite painter is Giotto, but plainly the biggest influences in her work are French Romanticism (especially Théodore Géricault) and Baroque art. Even this idiot can see that.

Looking at The Raft of the Medusa she was fascinated by the ropes. Especially the two ropes that hold the mast of the raft, their linearity, and the contrast with the third, loose-hanging rope. She just had to do something with it. 

And again, she was intrigued by the numbers in the story. 

At least a hundred and fifty poor souls adrift on the hastily made raft. Most of them died in the thirteen days before the rescue, and the fifteen who did survive were exposed to terrible hunger, severe dehydration, strange desires, unstoppable thirst for blood, and spiraling madness. 

Rabid destruction, so dramatically excited. How do you combine the numbers and the ropes? 

After squeezing her brain for a while, the ideas popped out like goat poo, “plop… plop… ploop.” 

Sada decided it was a matter of time and hanging. 

She rented an old villa in the countryside near the Mitsuse Pass and opened all the windows and sliding doors even though it was already quite chilly. 

After receiving a little chocolate and a lot of compliments, her (no-blood-relation) aunt agreed to pose as directed without complaints.     

Almost without complaints.


Popular Posts