Life's Most Precious Red・命の最も貴重な赤
A story in The Chronicle of Beauty.
「タブローモール」
ハッセルブラッドを手にしてから二年、安部定にとっての最初の知的オーガスムは、車三台の衝突事故の際に起きた。少女の首が横転した車から足元に転がってきたのだ。誰かがヒステリックに叫んでいた。
定の声ではない。
定はかがみ込んでその首に触れ、話しかけようとしたが、混乱で何も言えなかった。普段はあれほどお喋りなのに。
無意識に兄のペニスを思い出したかもしれない。
女の子の首よりも、鮮血の見事な色彩が彼女を沈黙させた。その好奇心は一生の最も新鮮なものであった。
白と黒の間、面白いものはこの中間にある。
死にかけているときの、命の最も貴重な赤。
(血の虹か?)
彼女は直感的に、美紀が日頃説いていることを理解した。
歓喜とは、常に局所的で、実用的で、条件付きである。編集時において、古い画像と新しい画像との間の推論として得られるものだが、入念な練り上げを必要とする。
その日定はカメラを持っていなかったが、既に写真術の鋭い感性を開花させていた。数日後に屋根裏部屋で、不気味な笑みを浮かべた風船と自分の血を使い、彼女はかのシーンを再構築することに成功した。
以来彼女は、ネガフィルムに傷をつけたり、プリントを漂白・色調変換したりと即興性の高いアプローチを用いながら、このようなタブローモールに特化するようになった。タブローモールとは、死者画、あるいは死にゆく者の画である。
[Tableau Mort]
Two years after getting the Hasselblad, Abe Sada’s first intellectual orgasm happened with the collision of three cars. A little girl’s head came rolling from an overturned car all the way to her feet. Someone was screaming hysterically.
Not Sada’s voice.
Sada crouched and touched the head, and tried talking to it, but confused as she was, she couldn’t say a word though usually so talkative.
She may have unconsciously remembered her brother’s penis.
Rather than the girl’s head, it was the splendid color of fresh blood that struck her dumb. That curiosity was the freshest of her life.
Between white and black, the interesting stuff is in the middle.
Life’s most precious red, when dying.
(The rainbow of blood?)
Intuitively, she understood what Miki was preaching on a daily basis.
Delight is always local, practical, conditional. It comes from the editing, as an inference between an old image and a new image, which has to be heavily elaborated.
At that moment, she didn’t have her camera with her, but she had already developed a sharp mind for photography. Using a balloon with a creepy smile and her own blood, she succeeded a few days later in reconstructing the scene in the attic.
From then on, scratching the negatives, bleaching or changing the color of the prints, with a highly improvisational approach she specialized in these types of tableau mort. Tableaux morts, that is, pictures of the dead, or those about to die.